2011. április 5., kedd

Ideggyenge

Nem bírja a paraszt a szántást, de nem ám. A paraszt én volnék. Gyenge vagyok, pedig úgy tűnt, felülmúlom önmagam, és meg tudok birkózni a gyereknevelés árnyoldalaival. Minden panaszkodás nélkül állítom, hogy vannak. Továbbra is várom azok jelentkezését, aki rózsaszín habos felhőn ülve nevelnek gyereket. Na, jó, vannak ilyen napok, órák, percek is, de sajnos, nem ez az általános helyzet. Amellett, hogy gyönyörű, okos és imádom, néha becsuknám a szemem, és pár percre eltűnnék valahova. Mondjuk, egy párhuzamos valóságba. Az is jó lenne, ha meg tudnám állítani az időt, mint Sabrina, a tiniboszorkány. Na, jó, ezt azért mégsem. :)

Ha újra kezdhetném, akkor sem csinálnám másképp, már el sem tudnám képzelni az életem Gergő nélkül. Minden este úgy zárjuk a napot, amikor bevonulunk a gyerekszoba -nem két személyre szabott- ágyára aludni, hogy valamelyikünk megjegyzi, mennyire szerencsések vagyunk. Nem elég, hogy szép és okos, még jó is. Talán túlságosan is, és túl korán kezdte. Gyakorlatilag a születésétől kezdve nincs vele nagyobb baj, csak a kezdeti nem evés. Arra megtaláltuk a gyógyírt, már hízik, kerekedik, erősödik, egyre ügyesebb. A baj akkor van, ha valami megzavarja az idillt. A hiba az én készülékemben van, mert elég egyetlen éhezéses hajnali ébredés ahhoz, hogy bepánikoljak, hogy ez már mindig így lesz. Péter nyugtat, de csak jobban felhúzom magam, és fújok, mint egy macska. Nem könnyű félálomban etetni éjjel a gyereket úgy, hogy Péter durmol a takaró alatt, de nem hibáztatom; én is a takaró alól szurkolnék ellenkező esetben. Most ezt mondom, hajnalban mégis dühös vagyok. Nem Gergőre. Szegény Péterre, aki nem szolgált rá, és lássuk be, azzal sem segítene, ha le-lebillenő fejjel ülné végig az evést szolidaritásból.

Aztán itt van az is, hogy vége a jó világnak, azaz Péternek hetente három nap be kell mennie a munkahelyére, csak 2 napot dolgozhat itthonról. Nem tudom, kinek jó ez. Péter nem tud bent rendesen dolgozni, mert zavarják egymást a többiekkel. Nem tud rendesen enni, mert messze van a konyha, és nem mindig van rá elég idő. Itthon csak 1 métert kell megtennie és ehet, kihangosíthatja a gépet, ha éppen nem kell beszélnie. Bent ezt nem tudja megtenni. Mindegy, ez már így van, nem tudunk rajta változtatni. A lényeg, hogy heti 3 nap reggel bemegy dolgozni, és csak este jön haza. Tudom, ezt rajtunk kívül mindenki más így csinálja a kezdetektől, de mi nem így kezdtük, nem így rendezkedtünk be. Megszoktuk a jót, és most nehéz az átállás. A legrosszabbkor történik ez az egész (ha egyáltalán történhet jókor); pont most, amikor úgy néz ki, Gergő valóban fogakat növeszt, vagy legalábbis elkezdi. Nyűgös. Nagyon. Ma azalatt a kétszer fél óra alatt tudtam bármi mást csinálni, amíg aludt. Egyetlen töltött gombát ettem egész nap, meg azt a pár Jó reggelt! kekszet, amit azalatt rágcsáltam el, hogy Gergő rámcsatlakozva tízóraizott.

Szegény kis Gergő. Nem elég, hogy bántják az ínyét az előtörni készülő fogak, de olyan anyja van, aki feladni látszik a harcot az idegeivel. Nem titkolom, néha rámtör a sírás a fáradtságtól és a tehetetlen dühtől, hogy nem tudom elég jól csinálni. Szeretném jól csinálni. Szeretnék nem foglalkozni a fáradtsággal és álmossággal. Meg is tudom csinálni, ha hagyják. A baj ott van, hogy Gergőtől és a babázástól teljesen független családi alapproblémák szívják el az energiámat. Nem Péter és nem Gergő. A tágabban értelmezett család. Hiába élünk ebben a lakásban hárman, hiába találkozunk viszonylag ritkán, a probléma csápjaival benyúlik a mindennapjainkba, megfeszítve és úgy tartva az idegeimet. Tudom, nem kellene mindent beengedni, de nem megy. Még nem. Gyakorlom.

Legszívesebben kiköltöznék Péterrel és Gergővel egy tanyára, ahol internet csak késő este van, és van elég hely a cuccainknak. Azt is halálosan unom, hogy minden alkalommal végig kell hallgatni anyutól, hogy Gergő mindjárt mászni fog, a lakás pedig nem gyerekbarát. Tudjuk. Kellőképpen feszült is vagyok tőle, de nem tudok szekrényeket szülni, bárhogy is szeretnék (a fene szeretne szekrényt szülni...). Tudjuk, milyen hiányosságai vannak a lakásnak, a berendezésnek, de nem nyertük meg egyelőre a lottóötöst, nem tudunk csak úgy besétálni a legközelebbi bútorboltba és rámutatni a szükséges dolgokra. Ezt viszont nem mondhatom, mert akkor úgy érzi, célozgatok. Tudom, hogy ezt érzi, mert ismerem... Pedig nem célozgatni akarnék, csak megmondani, mi miért van. Aki ismer minket, tudja (remélem :D), hogy ez így nekünk nem jó. Ha mondja, attól csak a feszültségszint nő.

Na, ez most kiszaladt. Akár ki is törölhetném, mert csak a panasz hallatszik a sorok között, de nem teszem, mert ilyen napok is vannak, ezeket is le kell jegyezni.

Mégis ki kellene törölni, mert mindentől függetlenül Gergővel szép az élet, de ebből az egészből nem ez jön le. Fáradt vagyok, elgyötört a mai nap, és riadtan állok az elkövetkező napok előtt: 11-én Gergő oltást kap, közben mocorognak a fogai. Félek az ismeretlentől. Az is lehet, hogy túlaggódom az egészet. Remélem...

3 megjegyzés:

  1. Hú. Annyi mindent akartam nagyhirtelen mondani, de valószínűleg csak azt érném el, hogy a) amit mondanék, azzal magad is tisztában vagy, b) a képembe üvöltenél, hogy könyen bölcselkedem innen, a gyermektelen életemből.

    Tehát nem vigasztallak. Csak leírom, ami nálam is bejött és segített. S ami kikívánkozik :-) Bocs.

    Írd le - ha nem akarod, mert utólag (néha) röstelli az ember a vélt vagy valós gyengeségét, akkor ne ide, de írd ki magadból, ne szoruljon beléd, mert az csak árt. Vagy ismételd el a konyhaasztalnak, tökmindegy, csak ki az aggodalmakkal.

    Mamád álljon már le a kritikával, könyörgöm, hacsak nem rak le egy csekket az asztalra, hogy íme, itt a pénz bababarát lakásra, addig nincs joga kritizálni. Erre futotta, így rendeztétek be. Nem tetszik neki? Tough luck, ez a Ti lakásotok, a Ti életetek.


    A tágabb család problémáit TESSÉK KIREKESZTENI - megoldást nem tudsz, csak növeli az amúgy is sok stresszt. Ne tedd tönkre magad olyan dolgok miatt, amire nem tudsz megoldást. Elég Gergő dolgai miatt aggódni, nem?

    Nem vigasz, de én azért is fújtam az uramra, mert tovább alhatott, mint én, most, hogy korán járok melózni. Én vállaltam a melót, mégis irigyeltem, hogy alhat. Most velem kel, velem autózik a sötét hajnalban, és most emiatt van lelkifurdalásom, hogy nem pihenhet tovább, mint én :-)

    Ha meg tudjátok tenni, Péter segítsen, és vállalja el Gergőt, míg Te kapsz - mondjuk hetente - pár szabad órát. Amikor elmész hazulról, s "Me-time" van. Segítene? De úgy kell, hogy utána nem lelkifurdalással mész haza, hogy jaj, magamra hagytam a fiam. Hanem őgy, hogy "némi pihenés jár". Szerintem. Barátnőm első babája óta ezt csinálta, volt neki is, férjének is egy-egy szabad este, amikor a nekik kedves dolgokkal foglalkoztak, és nem apu-anyu voltak.

    Nna. Ennyit az én ötleteimből.

    Kivitelezhető? Vagy nem mondtam újat, csak még nem vágtál bele?

    VálaszTörlés
  2. Ne viccelj, dehogy üvöltök a képedbe! :*

    Pont ezért írom le a dolgokat, hogy kiadjam magamból, csak aztán meg szégyellem magam, amiért panaszkodom. Annak pedig, hogy ide írom és nem egy naplóba vagy egy fecnire az az oka, hogy nem szeretném, hogy megtalálják. :) Erről a blogról nem tud a család, és nem is szeretném. ;)

    Anyu: az a helyzet, hogy tök sokat segít nekünk és a húgoméknak is, gyakorlatilag ő a biztos támasza az egész tágabban értelmezett családnak. Ezért alapból rosszul érzem magam, mert pont fordítva kellene lenni. Neki sem könnyű, de a legjobban akarja nekünk, és azt, hogy az unokái ne szenvedjenek hiányt. Ez eddig OK, csak gyakran azt is megmondja, mit és hogyan kellene tenni, az viszont nem OK.

    Tágabb család problémái: igyekszünk, de elég egy rövid találkozás az érintett családtaggal, és pár hétre megvan az idegbaj-szint. :(

    Ugyanezt érzem én is a felkeléssel kapcsolatban. Péter reggel felkel velem, megosztjuk a Gergővel kapcsolatos dolgokat, aztán már nincs értelme visszafeküdnie, nekem meg lelkiismeret-furdalásom van. :) Most laza nap van, elment ledőlni, miután Gergő beájult. Itt a remek alkalom a pakoláshoz, de a fenének van kedve... :)

    Me time: riadtan fogadtam a múltkor, amikor a másik gyerekorvos szinte ukászként kiadta, hogy naponta 20 percre menjek el sétálni. Nekem az nem pihenés. Az inkább, ha ugyanazt az időt egyedül tudnám eltölteni itthon. Lesz ilyen is. :) Amint Gergő nem lesz anyatejfüggő (terveim szerint ez kicsivel több, mint 1 év), beiktatunk egy-egy kilengéses napot/estét. :)

    Nem általános egyébként az ebben a bejegyzésben vázolt helyzet, csak néha kiborulok. :)

    VálaszTörlés
  3. A gyermeknevelés hullámvölgyei :-)

    Azt hiszem, a többit inkább mailben, amint ráérek egy levélre, mert eszembe jutott valami az Ecover-rel kapcsolatban, de ideje most már nekem is "beájulni", mert hosszú volt ez a nap :-)

    VálaszTörlés